Arina on monelle kuluttajalle tuttu vihreästä s-etukortista. Arinan vaalit ovat kohta ajankohtaiset. Vaalit liittyvät osana siihen, että Arina on osuuskauppa,mikä tarkoittaa sitä, että n.130.000 pohjoissuomalaiset omistavat siivun omaa kauppaa. Osuuskauppa-aate taas tarkoittaa sitä, että Arinaa hallinnoidaan edustuksellisen demokratian keinoin. Valinnat osuuskunnan hallintoon tekevät Arinan jäsenet – eivät Arinan hallitus eivätkä johtajat. Äänestysten ansiosta minäkin olen ollut demarina Arinan toiminnassa mukana.
Olen saanut soittoja ihmisiltä, jotka joko puolustavat Arinaa yrityksenä tai sitten kertovat inhoavansa ”yli kaiken” ja ” eivät kyllä ikinä asioi siinä kaupassa”. Etupäässä nämä viimeisimmät soittajat ovat olleet kilpailevan kaupparyhmittymän edusmiehiä ja –naisia.
Miksi siis on olla arinalainen? Ensinnäkin, Arina on Osuuskauppa, kuten jo totesin. Hallinnointi tapahtuu demokraattisesti valitun- siis vaaleilla valitun- edustajiston välityksellä. Toiseksi, Arina on pohjoissuomalainen, tarjoaa työllisyyttä Pohjois-Suomeen, sekä välittömästi että välillisestimyös lukuisten alihankkijoiden muodossa. Kunhan vielä kuluttajatkin älyäisivät suosia lähiruuan tuottajia ostosvalinnoissaan, niin johan olisi menestystä alueella.
Sanotaan, että työllistäväthän ne muutkin kaupat. Niin työllistääkin, mutta kaupanteosta saadut eurot valuvat sitten Saksaan tai Kiinaan. Ja kolmanneksi – olla Arinan jäsen on enemmän kuin olla kanta-asiakas; jäsen on yksi oman osuuskaupan omistajista ja saa vuosittaista korkoa osuuspääomalleen.
Osuuskaupan tarkoituksenahan on tarjota palveluja ja etuja jäsenilleen. Myös liiketoiminnan tuotto käytetään pääosin jäsenten hyväksi, palvelujen ja tarjonnan kehittämiseksi. Kaikki on vielä vapaaehtoista - osuuskaupan jäsenyydestä eroava saa maksamansa osuusmaksun takaisin erotessaan.
Arinaa on syytetty siitä, että se haalii hallintoonsa poliitikkoja. Ja että poliitikot ovat niin tyhmiä, että puoltavat kaikessa päätöksenteossa Arinaa, unohtaen jääviydet. Tämähän ei pidä paikkaansa.Ei niin tyhmää poliitikkoa pidä edes valita tehtäväänsä.
Kateelliset kailottavat, että markkinaosuudet on poliittisilla päätöksillä aikaansaatuja. Eikö rehellisesti ole kuitenkin niin, että markkinaosuudet syntyvät siitä, että tuotteet käyvät kaupaksi ja että palveluvalikoima vastaa kysyntää. Ei kukaan kaupan volyymia tappioksi ylläpidä! Ei siis ABC-ketjukaan olisi vahva, ellei sillä olisi käyttäjiä. Nyt ketjun palvelutuotannosta jää eurot kotimaahan, eivät valu amerikkalaisten ketjujen taskuun. Mutta siitäkin on tullut sanomista. Että ketju tappaa tulollaan alueen pienyrittäjät. Pitäsiköhän puhujien käydä Haaparannan Ikeassa, joka on yksi mainioin esimerkki siitä, miten iso imee rinnalleen myös menestyviä pienyrittäjiä. ABC-huoltamo on pelastanut monet näivettyvät maaseutulähiöt kokonaan kuivumisen uhalta!
Kaikki mustamaalaukset ja solvaukset lähtevät kateellisuudesta. Oikein kainuulaisesta kateudesta, joka perustuu siihen, että kun ei itsellä ole, niin ei sitä voi kyllä naapurillakaan olla.
Näin toimitaan meillä Suomessa!
torstai 4. helmikuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti